Klaas Jan Mollema
k.j.mollema (at) hhs.nl

IDM G 'Beeldbanken en cultureel erfgoed'

Je maakt momenteel deel uit van wat we de Mediasamenleving noemen. We zijn gewend geraakt aan het gemak van techniek en de diverse media-uitingen. We worden graag vermaakt (entertain me), laten ons graag zien (imagine me), zijn bereikbaar (contact me), laten weten waar we zijn en maken gebruik van locatiegebonden informatie (locate me), zijn bewust en onbewust bezig met privacyaspecten (protect me), maken een merk van onszelf (brand me), leren online door te zoeken wat we nodig hebben (educate me) en hebben een grote behoefte altijd op de hoogte te zijn (inform me).

In die Mediasamenleving is het gebruik van beeld steeds belangrijker geworden. Mensen zijn veel minder gewend om grote teksten te lezen en het gebruik van afbeeldingen, video’s en infographics neemt hand over hand toe.

productie

Ook de productie van audiovisuele materialen is door de invloed van digitale camera’s, camera-telefoons, sociale media en de computer als multitool sterk toegenomen. Elke minuut wordt er ongeveer achtenveertig uur aan video ge-upload naar Youtube en bedrijven en organisaties hebben op hun servers grote hoeveelheden afbeeldingsmateriaal staan. Juist die grote hoeveelheden zorgen voor een groot probleem in de retrieval van het materiaal. Hiervoor moet een videodienst of een organisatie dus slimme oplossingen bedenken.

cultureel erfgoed

Culturele organisaties hebben van oudsher al veel ‘non-tekst’-materiaal in hun beheer. Schilderijen, foto’s, videomateriaal en fysieke objecten die voor het nageslacht worden bewaard. Meer en meer willen culturele organisaties deze materialen buiten hun gebouw tonen aan het grote publiek. Hoewel culturele organisaties sinds de enorme bezuinigingsslag enkele jaren geleden weinig geld tot hun beschikking hebben, worden toch digitale platforms ontwikkeld waarmee de burger kan zoeken door de enorme collecties.

dit blok

Dit blok gaat in op organisaties in de culturele sector en hoe die op een slimme wijze toch de slag van digitalisering van het materiaal kunnen maken. Digitalisering is een complex proces waarbij veel verschillende disciplines betrokken worden. Elk van deze disciplines komt in dit blok aan bod.

Wanneer je overkoepelend naar het IDM curriculum kijkt, is dit het enige blok wat specifiek focust op culturele organisaties. Toch zijn veel eerder verkregen competenties en onderwerpen makkelijk toepasbaar op deze organisaties. Te denken valt hierbij aan Linked Open Data (culturele organisaties zijn vaak vooroplopend met dataleverantie), Enterprise Content Management (beheer en archivering van documenten) en Big Data (omgang met grote hoeveelheden content).

doel

Doel van dit blok is

competenties